FEMINIST JAVISST!

Idag är det internationella kvinnodagen. Personligen tycker jag inte att vi borde kalla den Internationella kvinnodagen, eftersom så många män och killar himlar med ögonen så fort man nämner det. Precis som så många äcklade ryggar tillbaka när man berättar att man är feminist. Nej, det borde heta Internationella Jämställdhetsdagen istället. För jämnställdhet kämpar ju män också för att få. Även om de inte inser att jämställdhet är precis det som femnister kämpar för. Det största fördomen mot feminister är att feminister hatar män och vill att män ska dö i princip. Jag kan inte lova att det inte finns kvinnor som tycker så, men dessa kvinnor kan inte kalla sig feminister. Feminismen går ju ut på alla vi alla ska leva på lika villkor, oavsett kön. Och om man då inte vill att män ska leva överhuvud taget, då har man fått det här om feminism om bakfoten.

En annan fördom mot feminister är att vi inte rakar benen eller rakar oss under armarna. Jag menar HALLÅ!? Jag blir fortfarande helt förvånad när någon säger detta, det är såå gammalt! Jag fick det som svar en gång när jag frågade en kompis om hon var feminst. Nej, sa hon, och jag undrade varför. "Men, jag vill raka benen!" sa hon då! Vem har kommit på den har sjuka lögnen!? Eller att alla feminister är lesbiska.  Jamen okej, visst, varenda feminist här på jorden är en hårig butch och vill egentligen innerst inne vara man!  Men tro det då! Jag kan inte fatta hur korkade folk fortfarande är! Och vi lever ändå på 2000talet? Vad är problemet!? AH, jag SKÄMS!

Jag och många feminister jag känner reagerer ju så fort vi märker någonting som är sexistiskt eller könsdiskrimenerande. Visserligen blir vi bemötta av suckar och stön, men vi slutar inte för det. Men jag trodde att jag var ganska bra på att se sånt. Nu har jag insett att det finns så otroligt många småsaker i samhället som vi helt enkelt har vant oss vid, det är läskigt! T.ex att slida i princip bara betyder penisfodral, som Hanna, en annan bloggare skrev. Det hade jag inte ens tänkt på, men det är ju så sant! Eller att alla kläderna på tjejavdelningen är ljusa och tajta, även på flickläder till BEBISAR!!! Själva plagget klänning är ju bara tillverkat för att kvinnan ska sitta still och se söt ut, eftersom det inte går att röra sig normal i vissa klänningar.  Säkert också för att det är smidigt och lätt att bara hala upp kjolarna när mannen vill ha sex.
Samtidigt blir man så förvånad när det t.ex är en kvinna som har huvudrollen i en actionfilm (vilket aldrig händer, men jag kan ju inte komma på något exempel!) Men vi ska inte behöva bli förvånade! Det ska vara precis lika självklart att det är en kvinna som skjuter The bad guy som det är att en man gör det. Men det är det inte!

Jag skulle kunna gå på hur långt som helst i det här ämnet. Det måste ske en förändring nån gång. Mina exempel kan låta larviga, men om vi inte reagerar på alla småsaker så kommer det att bli värre! Ser vi oss om i världen så är kvinnan ingen egen individ. Kvinnan är ett osjälvständigt objekt. Kvinnan är nedtryckt och nertrampad och smutskastad. Kvinnan är en bebisfabrik vars enda uppgift är att ge sin man söner. Vi ska vara glada över att Sverige är världens tredje mest jämnställdiga land (svårt att tro ibland). Men vi ska inte sluta kämpa för det. Någon gång får det vara nog med diskrimineringen. Det är så tröttsamt att behöva bråka om allting. Och sedan dessutom bli kallad ett gnälligt fruntimmer.


GOT NO PENIS / Helgonet



Kommentarer
Postat av: Junnarp

Det där med att raka benen och grejer, det har jag också hört jag fik den frågan också och jag svarade typ: "ahmen nejj, jag rakar mig också,det är inte sån femenist jag 'lever efter'..."det kanske låter lite weard med lever efter men vad ska jag säga? :P
men jag kommer på två filmer med tjejer som huvudroller i action filmer som Kill Bill 1&2, och Tomb Rader! ;D Men typ, tjej färger är ju typ alltid ROSA...fråga någon om 'den typiska tjej färgen' jag kan slå vad om att folk kommer säga rosa, personligen gillar jag inte rosa, men det är inte heller som typ DÖÖÖ,rosa dööööö!!!! utan visst, andra passar i det men jag vill inte ha något rosa, jag har typ två-tre rosa plagg, två jag inte använder och en som är pyjamas t-shirt...

FEMENISM! ;D

2007-03-11 @ 17:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback