Att söka jobb

Idag började jag jobba på Naturhistoriska Riksmuséet. Ska bara jobba där i tre dagar. Men ändå. Ett jobb. Lite mer än barnvaktsjobbet jag har två gånger i veckan hos den katolska familjen på min gata. Inte för att jag inte gillar det jobbet, jag älskar de barnen. Men ändå. Det är lite mer. 

Så typiskt mig bara, att jobbet på Naturhistoriska också är med barn. Jag jobbar i deras skaparverkstad, aka pysselhörna. Ni vet,  "Måla din egen tyrannosaurus-rexmask!" eller "Gör en förhistorisk blomma av en flirtkula och prickiga fjädrar!" Typ. Men det är kul. Jag får hjälpa barnen att limma, rita ut dinosauriebebisar efter en mall och tvätta vattenfärger. För åttio spänn i timmen eller vad det nu är. Värt.

Idag har jag även ansökt om feriepraktik i Huddinge kommun. Alltså sommarjobb inom barn- eller äldrevård. Så fanns det något mer, typ parkskötsel. Lär bli kul. Om jag får nåt. Finns bara 300 sommarjobb till unga i Huddinge. Det läste jag i tidningen imorse (Aha!)! Så jag letade upp elva sommarjobb på Arbetsförmedlingens hemsida också. Kunde ha sökt fler om jag hade varit 18. Eller haft körkort. Eller tre års erfarenhet av restaurangrelaterade jobb. Eller haft sjuksköterskeutbildning. Men det har jag inte. Trist.

Hur som helst, ska söka de jobben imorgon! Ni inser inte hur mycket jag behöver ha ett sommarjobb. Inte så mycket för att jag behöver pengar, fast det gör jag, tro mig. Utan mer för att jag väldigt, väldigt, väldigt, väldigt gärna vill stanna hemma på sommarlovet och slippa åka ut till landet med min familj. Det finns liksom inte så mycket (läs: ABSOLUT INGENTING!) att göra där. Så jag behöver ett sommarjobb. För att hålla mig sysselsatt och för att känna att jag gör någonting vettigt och för att jag kan få stanna hemma i vårt hus med bredband och fler kanaler än ettan, tvåan, fyran och åka tunnelbana och leka med mina vänner. 

GET A JOB / Helgonet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback