Skärp er för fan

Någonting jag börjar bli jävligt irriterad på är att fler och fler i min omgivning slutar bry sig om skolan.

Jag tycker inte att det är okej att man ska kunna hoppa flera lektioner i rad utan behöva ta några som helst konsekvenser för det. Jag tycker det är fel att det är lugnt att lämna in uppsatser och så vidare flera veckor för sent trots att man är medveten om att det finns en deadline. Jag tycker inte om att man kan få skriva prov och läxförhör några dagar senare bara för att man inte har pluggat. Och jag tycker faktiskt inte att det är okej att vara så sjukt jävla otrevligt mot lärare bara för att de gör misstag, för du och jag och alla andra människor här i världen begår också misstag. Det är för fan en mänsklig rättighet.

__________________________________________________________

EDIT:
Jag tycker också att det är fel att sova på lektionen, efter som det visar brist i respekt mot läraren som står där framme och har lektion, samt mot alla de elever som gör sitt bästa för att hålla uppmärksamheten uppe. Jag, som de flesta vet, somnar ganska ofta på lektionstid och jag skäms lika mycket varje gång. Jag sover inte för att jag tycker att lektionen är så jävla tråkig eller för att jag anser att jag är för viktig för att ägna läraren min fulla uppmärksamhet, utan jag somnar för att jag är så ohälsosamt trött, fysiskt, dygnet runt. Jag försöker verkligen hindra mig själv från att inte somna, som till exempel att ge mig själv en örfil eller peta mig i ögat med en penna,  men det är svårare än ni tror. Jag har ingen ursäkt för detta och det finns tyvärr ingenting att göra åt saken, om jag inte går och lägger mig vid 20.30 om kvällarna, vilket jag skulle vilja, men inte har tid med.
___________________________________________________________


Jag anser att det här beteendet är respektlöst. Det är inte bara respektlöst mot skolan och alla lärare utan det är respektlöst mot dem som faktiskt har jobbat arslet av sig för att kunna lämna in i tid, de som har pluggat hårt för att kunna göra bra ifrån sig på provet. Det finns ingen som får mer än någon annan att göra, det är lika stressigt för alla. Om jag ska ta mig själva som exempel så har jag rätt mycket för mig efter skolan och brukar vara för slutkörd för att orka plugga när jag väl kommer hem på kvällen. Men då tar jag mitt ansvar och hårdpluggar på helgen istället. Iställer för att dra ut på stan och umgås och ha kul, något som jag mycket hellre hade velat. Men vänner, det är det vi har sommarlovet till. Det är inte riktigt läge än.

Jag försöker inte peka ut någon eller uppfostra någon heller för den delen. Det är bara det att jag är så jävla trött på skiten, eftersom det verkar som att man inte behöver anstränga sig längre, man kan klara sig bra ändå.

SICK AND TIRED / Helgonet

Kommentarer
Postat av: Nadja

Jag håller med dig! Fattar inte vad som händer...

Postat av: alice

ha! lika respektlöst som att sova på lektionerna? fast det kanske inte räknas eller hur..

2008-05-13 @ 18:16:32
URL: http://almarshall.blogg.se
Postat av: Saga

Skulle inte kalla det respektlöst att sova på lektionen, men det är dåligt. Det är inte heller någonting jag speciellt stolt över. Jag går inte och lägger mig senare än någon annan, och att jag somnar har inte med min respekt gentemot skolan att göra, jag verkar behöva mer sömn än andra och jag vet inte varför. Det är när människor fullkomligt skiter i att lämna in i tid eller att orka komma till skolan som irriterar mig, och det gör inte jag. Och jag skyller inte på dig för att du försov dig två och en halv timme idag, utan de som gör det varje dag.

2008-05-13 @ 20:09:47
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: Nikita

Jag håller med dig Saga, så väl!

2008-05-13 @ 20:55:33
Postat av: alice

Jo det är klart att det är respektlöst att sova på lektionerna! Du är inte vaken för att se hur besvikna lärarna blir. MINST lika besvikna som dom blir när man inte lämnar in något försent. Och jag vet att du inte skyller på mig, men om du kan ge dig på sånna som har dåliga vanor som upprepas måste du väl ändå skylla lite på dig själv!Jag skulle ta åt mig om jag va du, Jag skulle också skämmas. Men det är ju bara du som kan försöka att INTE somna på lektionerna, och bara de som inte lämnar in saker som kan göra något åt det. Jag fattar bara inte varför du ger dig på en grupp som du själv är med i. Även fast du inte vill tro det så är du jävligt respektlös mot lärarna. Om du behöver mer sömn kanske du ska gå och lägga dig lite tidigare, så du kan hålla dig vaken på lektionerna. Då kommer du till och med kunna jobba på lektionerna, istället för att sova, och därför ha mindre att göra på kvällen.

2008-05-13 @ 22:53:48
URL: http://almarshall.blogg.se
Postat av: Saga

Alice, Alice, Alice. Det är så roligt att du går igenom detta fastän vi redan har snackat om det på msn. Men du verkade inte ta in vad jag sa då.
För jag sa att jag VISST skäms när jag somnar på lektionerna, jag får jättedåligt samvete och jag önskar att jag inte gjorde det. Men vad ska jag göra? Att gå och lägga sig halv nio, som jag då skulle behöva, det håller inte, du vet ju hur mitt liv och min tillvaro ser ut.

Jag försöker faktiskt att INTE somna, om du la märke till det idag när vi kollade på den där filmen så satt jag och gav mig örfilar för att inte slumra till..

Jag borde ha skrivit att jag inte är felfri i inlägget, ja, men jag tänkte helt ärligt inte på att jag brukar somna på lektionerna när jag skrev. Men det står inte heller någonstans att jag är perfekt.

Jag tänker inte hålla på att försvara mig mer, jag tycker att det är grymt taskig stil av mig att sova på lektionerna, trots att jag inte gör det med flit. Men min åsikt är att skolka från en timmes matte eller lämna in två veckor efter deadline slår tjugo minuters sömn på lektionstid. Även fast det är lika respektlöst.

Vad jag inte förstår, Alice, är att du lägger ner så enormt mycket tid att peka ut mig jämt. För det är någonting som jag aldrig någonsin skulle få för mig att göra mot dig.

2008-05-14 @ 14:13:12
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: alice

hah jo men visst.

2008-05-14 @ 14:50:54
URL: http://almarshall.blogg.se
Postat av: Elin

Alice, jag gillar dig men det kanske är dags att börja visa respekt och ändra attityd? Saga har så rätt i det här inlägget. Det stämmer ju in på MÅNGA i klassen. Jag var en av dem. Kanske är jag det lite fortfarande.. Det är i alla fall inget jag är stolt över! Kul att du tar åt dig så mycket när det är sanning.

2008-05-14 @ 15:35:12
Postat av: Hanna

förlåt, men nu när vi är inne i en sån vild diskussion kunde jag inte låta bli att tillägga en sak. Hur går det med din ljussläckare som skulle ha varit inne för två veckor sen? Ja, jag vet min är inte heller inlämnad, men det är inte jag som klagar.

2008-05-14 @ 19:02:53
Postat av: Saga

den är inte inlämnad för att vi inte har fått lektionstid till det. helena vet vad jag har för idé och har lovat mig material, som jag inte har fått. så nu har jag börjat jobba på något helt annat.

2008-05-14 @ 19:38:18
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: Saga

och som sagt... har inte påstått att jag är perfekt heller.

2008-05-14 @ 19:47:56
URL: http://krullethelgonet.blogg.se
Postat av: Hanna

Men klaga inte så jävligt om du vet själv att du gör samma sak då, snälla?

2008-05-14 @ 20:13:26
Postat av: Saga

Jag tänker säga precis vad jag tycker och tänker om precis allt jag har en åsikt om. Tycker du att jag klagar, okej, jag klagar, och jag tänker inte ursäkta mig själv för det.

Ingenstans står det att jag utesluter mig själv från den grupp personer som jag anser beter sig respektlöst. Och Hanna, känner du dig träffad på något sätt? Jag vet inte, men jag har i alla fall inte hoppat på någon personligen.

2008-05-14 @ 21:04:57
URL: http://krullethelgonet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback