Walls of glass

Tänkte jag skulle skriva lite. Heh. Tänkte att jag skulle skriva om en utställning jag var på i torsdags. Den heter Walls Of Glass och innehåller bilder från ett slakteri. Bilderna kan ni se här. LÄNK Det är mycket hemska bilder. Man får följa hela slaktprocessen för både grisar och kor. Det är mycket blod.

Det hemskaste är ändå paniken som fotografen har lyckats fånga i djurens ögon. Man ser hur skräckslagna de är. De vet ju precis vad som kommer att hända dem, de är djur, men de är inta dumma.

Jag är så sjukt glad att jag är vegetarian, och slipper ha det där på mitt samvete. Jag har till och med slutat äta godis med gelatin i nu, brukade inte bry mig förut. Men nu kan jag verkligen inte. Min absoluta favoritgodis är sånna där persikor ni vet, och de är det gelatin i. I fredags hade Alice köpt en hel påse med sånna till mig. Asgulligt. Men jag kunde bara äta en. Det gick inte. För nu har det sjunkit in att det är gris i den där godisbiten. Slaktprodukter. Hur fräscht låter det?

Jag tycker att ni ska kolla på de där bilderna, vare sig ni är vegetarianer eller inte. Kanske får de er att ändra matvanor, kanske inte. Det är inget fel med att äta kött. Det vore mycket bättre för människan och för hela världen i fall fler personer var vegetarianer, men människan är trots allt skapad till allätare, så jag föraktar ingen för det. Det som jag tycker är fel är hur man behandlar djuren innan de blir till mat. Så de gör nu är inte okej. Det är mord, helt enkelt. Massmord. Jag kopplar till Hitler och Förintelsen direkt, jag kan inte låta bli. Jag tycker att bilderna vi har sett i skolan (vi läser om andra världskriget nu) och bilderna från Walls of glass är mycket lika.

Grisar är levande individer, de har känslor. Vill du ha skinka, fine, men se till att skinkan du köper kommer från en gris som har behandlats och dödats med värdighet.

WON'T EAT MEAT / Helgonet

Kommentarer
Postat av: Nadja

Jag har ju tänkt bli vegetarian många gånger men inte riktigt gått över "gränsen" eftersom jag tänker på allt gott jag inte kommer kunna äta, men nu när jag ser dom här bilderna så har jag fått en tydlig riktning. Jag ska bli vegitarian! :O

Postat av: Saga

Det är bra Nadja! :D

2008-06-01 @ 14:27:06
URL: http://krullethelgonet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback